Consumenten kiezen eerder tweedehandsauto

De verkoopcijfers van nieuwe auto’s nemen sterk af. Ten opzicht van juli vorig jaar is de verkoop in juli 7,6 procent afgenomen. Ook elektrische auto’s worden op dit moment minder verkocht. Volgens onderzoekers zit de markt met smart op nieuwe elektrische modellen te wachten. Aantrekkelijk geprijsde nieuwe modellen met een grote actieradius, wel te verstaan.
De markt voor tweedehands auto’s zit wel in de lift. Er worden 5,6 procent meer occasions verkocht.
Met het consumentenvertrouwen heeft het niets te maken, want dat is voor het eerst in 7,5 jaar weer positief. En de economie trekt weer aan, dus daar ligt de oorzaak ook niet.
De ABN-Amro vermoedt, dat de sterk aantrekkende huizenmarkt er iets mee te maken heeft. Wie een huis koopt, wacht meestal nog wel even met het kopen van een nieuwe auto. Ook de grote hoeveelheid verbouwingen, met het lage BTW-tarief van 6 procent, is niet gunstig voor de automarkt.
Ook zijn er nog relatief veel mensen werkloos of hun huishouden “staat onder water”. Dat wil zeggen: zij hebben een hypotheek die hoger is dan de waarde van hun huis.
Een nieuwe auto is niet langer een belangrijk statussymbool. Mensen kopen wel een andere auto, maar zijn tevreden met een goede occasion.
En waarom ook niet? Er zullen wel wat meer onderhoudskosten zijn, maar dat betaalt zich wel terug in de veel lagere aanschafprijs. Over het algemeen is het kopen van een occasion een prima idee. Het  is alleen wel opletten geblazen. Maar dat geldt ook voor het kopen van een nieuwe auto.